Performans na świeczniku
8–12.05 | Wenecja

Alex Baczyński-Jenkins: Untitled (Holding Horizon), 2018, Frieze Artist Award na Frieze London. Fot. Spyros Rennt

Coraz trudniej wyobrazić sobie dzisiaj progresywną instytucję sztuki współczesnej, która nie ma osobnego programu performatywnego. Podobnie jest zresztą z targami sztuki – niektóre z nich, jak Art Basel, LISTE, Frieze czy Fiac (z cyklem Parades), szybko poszły za przykładem muzeów i wzbogaciły swoją ofertę o działania o efemerycznym charakterze. Teraz przyszedł czas na Biennale w Wenecji, które zdaje się wyciągać konsekwencje z faktu, że Złote Lwy przypadły ostatnio artystom sztuk performatywnych (Tino Sehgal, Anne Imhof, Adrian Piper). Ralph Rugoff – kurator tegorocznego pawilonu głównego Biennale o tytule Obyś żył w ciekawych czasach – poszerzył wystawę główną o cykl działań performatywnych, do których zaprosił 14 artystów i artystek, w tym między innymi Alexa Baczyńskiego-Jenkinsa, Paula Maheke & Nkisi, Nástio Mosquito czy Zadie Xa. Alex Baczyński-Jenkins, doskonale znany już warszawskiej widowni zarówno z projektów indywidualnych, jak i działań kolektywu Kem, został zaproszony z pracą Untitled zrealizowaną w ramach nagrody Frieze Artist Award 2018 i pokazywaną podczas tegorocznych targów.

Wenecja, Teatro Piccolo Arsenale i inne lokalizacje

www