Ciało na ekranie
30.03–21.07 | Minneapolis

Juliana Huxtable: Lil’ Marvel, 2015. Dzięki uprzejmości artystki i JTT w Nowym Jorku

Jak kamery wideo, ekrany czy rzeczywistość wirtualna wpłynęły na to, jak postrzegamy własne ciało i tożsamość? To punkt wyjścia przekrojowej wystawy The Body Electric, którą otwarto w Walker Art Center i która gromadzi prace czołowych artystek i artystów tworzone od początku lat 60., w których świat fizyczny przenoszony jest na ekran i z powrotem. Znajdziemy tu między innymi prace Nam June Paika, Joan Jonas, Cindy Sherman, Laurie Anderson czy Wooster Group. Istotnym rozdziałem wystawy jest performans dokamerowy – sytuacja, w której kamera zostaje skierowana nie na świat zewnętrzny, żeby go rejestrować, a na samą/samego siebie po to, aby badać własną tożsamość. Warto pamiętać, że kamera wideo trafiła do szerszego, ogólnodostępnego obiegu dopiero w 1965 roku, kiedy firma Sony wprowadziła na rynek model Portapak. Artyści zareagowali na pojawienie się nowego medium błyskawicznie. Znikali w zaciszach własnych pracowni z nowym urządzeniem dłoni, aby tworzyć eksperymentalne działania performatywne, których często jedynym „widzem” był obiektyw kamery.

Minneapolis, Walker Art Center, 725 Vineland Place

www