Rowerowa energia | technologie

Fot. dzięki uprzejmości spark.amsterdam

Mieszkańcy Amsterdamu przejeżdżają na rowerach łącznie 2 miliony kilometrów dziennie, produkując tym samym około 19,5 miliona watogodzin! Dzięki stojakowi rowerowemu S-PARK ta ogromna ilość energii może być wykorzystana. Chętne osoby otrzymują specjalne przednie koło do swojego roweru, które przekazuje energię do akumulatora. Na koniec dnia, po zaparkowaniu pojazdu w stojaku S-PARK, podłączonym do sieci elektrycznej miasta, energia ta jest przekazywana do systemu i redystrybuowana, dzięki czemu może zasilać lampy uliczne oraz okoliczne gospodarstwa domowe. Rozwiązanie to jest reakcją na ambicje władz miasta, które do 2025 roku chcą 25% energii elektrycznej wytwarzać w zrównoważony sposób. Co więcej, wpisuje się w specyfikę Amsterdamu – w historycznym centrum zabronione jest montowanie paneli słonecznych. Duet projektantów i entuzjastów rowerów stojący za systemem S-PARK, Guillaume Roukhomovsky i Blaž Verhnjak, postanowili wykorzystać ten zakaz i poszukać mniej oczywistych rozwiązań. Projekt został zgłoszony do inicjatywy Clean Energy Challenge organizowanej przez What Design Can Do (więcej na str. XX). Czy system ten stanie się integralną częścią przestrzeni publicznej miasta?

www