Uporczywość trwania
25.01–03.02.2019 | Berlin

Fot. Stefanie Kulisch

Tegoroczna edycja imprezy otwierającej sezon muzycznych festiwali muzyki eksperymentalnej zatytułowana została Persistence i oczywiście można by zażartować, że tytułowa wytrwałość, czy też uporczywość, przejawia się w powracających w programie nazwiskach. CTM kontynuuje np. współpracę z irańskim SET Festival i po raz kolejny na festiwalu wystąpią przedstawiciele tamtejszej sceny muzyki elektronicznej: 9T Antiope (tym razem we współpracy z Rainerem Kohlbergerem) oraz Rabih Beaini (tym razem we współpracy z Pouya Pour-Amin Ensemble). Z nowymi projektami powracają na festiwal też choćby Actress, Gazelle Twin oraz Thomas Ankersmit. Nowa praca Ankersmita zapowiada się szczególnie ciekawie – dedykowana Maryanne Amacher Perceptual Geography pomyślana została jako przestrzenna kompozycja dźwiękowa, zapraszająca do poszerzenia sposobów słuchania. Hasło festiwalu wyraźnie rozumiane jest również w kontekście współczesnego (post)awangardowego przepracowywania różnych tradycji muzyki dawnej. W tym kontekście ustawiane są m.in. występy bretońskiego dudziarza Erwana Keraveca oraz austriackiego kompozytora Stefana Fraunbergera. Osobiście jednak bodaj najbardziej ciekaw jestem efektu pracy tegorocznej zwyciężczyni konkursu festiwalowego Radio Labu, Aurélie Nyirabikali Lierman, jednej z najciekawszych współczesnych kompozytorek, konsekwentnie tworzącej prace dotyczące radia oraz wykorzystującej je jako środek artystycznego wyrazu.

Berlin, różne lokalizacje

www